ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ TO ΔΙΚΤΥΟ

   
  2ο ΤΕΕ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

   
  ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΕΥΗΣ

   
  ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΛΕΙΝΩΝ

   
  ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΙΜΟΥ

   
  ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΦΙΛΩΤΑ

   
  ΗΜΕΡΙΔΑ ΔΙΚΤΥΟΥ

   

[ @ΡΧΙΚΗ ]

     

© 2006, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ & ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΤΟΠΟΥ:
ΠΑΠΑΧΑΡΙΣΗΣ ΣΠΥΡΟΣ
Καθηγητής ΠΕ18 Μηχ. Εμπ. Ναυτικού
Υπεύθυνος ΓΡΑΣΕΠ Αμμοχωρίου

 3ο Κ.Π.Σ. - 2ο Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.
 ΜΕτρο 2.4. - Ενεργεια 2.4.1.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΑΞΕΩΝ 2.4.1 ε

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
CAREER EDUCATION AND COUNSELING PROGRAMS
 IN SCHOOLS
Έργο συγχρηματοδοτούμενο από Κοινοτικούς (75%)
και Εθνικούς (25%) πόρους

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιμέρους Θεματική:  
«Οι Ασχολίες του χθες, Επαγγέλματα του Σήμερα»

Υπεύθυνος καθηγητής
Στεργίου Θεόδωρος,
ΠΕ19

Μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα:
Βράντση Μελπομένη, Καζάκη Βασιλική, Καραντζούλη Αγάπη, Κρέσπη Ελένη, Μπαναμπάκη Ιωάννα, Νόβα Μαρίνα, Σαββάκη Σωτηρία, Σπασόπουλος Δημήτριος, Ταλιόπουλος Ιωσήφ, Τσομπανόπουλος Ιωάννης.


Η Γ΄ Τάξη του Γυμνασίου Κλεινών, που κατά το σχολικό έτος 2005-2006 αποτελείται από 20 μαθητές, 9 αγόρια και 11 κορίτσια ήταν ένας από τους πέντε μαθητικούς πυρήνες που συμμετείχαν σε δίκτυο για την Εφαρμογή Προγραμμάτων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε Σχολικές Μονάδες. Υπεύθυνος Καθηγητής του προγράμματος για το σχολείο μας ήταν ο κ. Θεόδωρος Στεργίου Καθηγητής Πληροφορικής, Υπεύθυνος Γρα. Σ.Ε.Π. του Γυμνασίου Κλεινών.

Κομμάτι του πολιτισμού μας η λαϊκή παράδοση αποτελεί για μας πολύτιμη κληρονομιά. Βέβαια είναι αλήθεια ότι εξ' αιτίας της ραγδαίας αστικοποίησης και επίδρασης του σύγχρονου τρόπου ζωής και τεχνολογίας, ένα μέρος της έχει χαθεί και η φυσιογνωμία της διαρκώς μεταβάλλεται.

Από την άλλη όμως μεριά σήμερα υπάρχει έντονο το ενδιαφέρον της αναβίωσης των στοιχείων της παράδοσης, ως αναδημιουργία προσαρμογής στα νέα δεδομένα προς όφελος του σύγχρονου ανθρώπου.

Ακόμη, στα πλαίσια της γενικότερης επιθυμίας του σύγχρονου ανθρώπου για υγιεινή διατροφή, παρατηρείται έντονη η τάση της επιστροφής σ’ αυτήν και στις γενικότερες παραδοσιακές συνήθειες.

Ο άνθρωπος της ελληνικής υπαίθρου είναι εκείνος που κατανοεί το ρόλο τους και διασώζει την μοναδικότητά τους. Εξακολουθεί να παρασκευάζει μόνος του κάποια παραδοσιακά προϊόντα που σήμερα χάρη της υπερκατανάλωσης, της πολυτέλειας και των απαιτήσεων έχουν περάσει στα "βιομηχανικά εργαστήρια".


 

Mία αναδρομή στην Ελλάδα που χάθηκε και στην Ελλάδα που μεταλλάσσεται διαρκώς, από την οπτική της καθημερινότητας, επιχειρεί η εργασία που υλοποιήσαμε με τίτλο «Οι Ασχολίες του χθες, Επαγγέλματα του Σήμερα». Ένα οδοιπορικό αυτογνωσίας, γνωριμίας με τον κόσμο των γονιών και των παππούδων μας, που δίνει τη θέση του, άλλοτε νοσταλγικά, άλλοτε δυναμικά και άλλοτε καταστροφικά στην πραγματικότητα ενός σήμερα που με απίστευτη ταχύτητα γίνεται χθες.

Έτσι, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και αξιοποιώντας τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά του τόπου μας αποφασίσαμε να βρούμε τα χαρακτηριστικά των παλιών ασχολιών, να δούμε την εξέλιξή τους και να τα συγκρίνουμε όσο μπορούμε με τα σημερινά επαγγέλματα που προέκυψαν.


 

Ως γενικότερος στόχος του προγράμματος ορίστηκε η απόκτηση πληροφοριών σχετικά με τα επαγγέλματα που προέκυψαν από τις παραδοσιακές καθημερινές ασχολίες του τόπου μας.

Ειδικότεροι στόχοι ορίστηκαν:

  • Η στροφή στο παρελθόν, η ευαισθητοποίηση για μια υγιεινή διατροφή και ο προσανατολισμός σε υγιεινούς τρόπους διατροφής και όχι μόνο.

  • Η πληροφόρηση για τις θέσεις εργασίας και επαγγελμάτων που προέκυψαν.

  • Η αναζήτηση και η πληροφόρηση για σχολές του εκπαιδευτικού μας συστήματος (Δευτεροβάθμιας, Μεταδευτεροβάθμιας – Κατάρτιση – και Τριτοβάθμιας) που οδηγούν στην απόκτηση τυπικών προσόντων για την άσκηση των συγκεκριμένων επαγγελμάτων.

  • Ο συσχετισμός αυτών των στοιχείων της έρευνάς μας με αυτά που ισχύουν στη σημερινή πραγματικότητα.

  • Η διαχείριση και επεξεργασία των αποκτημένων πληροφοριών.

Κατά την υλοποίηση του προγράμματος ακολουθήσαμε την εξής διαδικασία:

  • Επισκέψεις σε εργασιακούς χώρους.

  • Επισκέψεις σε εξωτερικούς χώρους εργασίας.

  • Συνεντεύξεις – Ερωτηματολόγια.

  • Χρήση έντυπου, ηλεκτρονικού και φωτογραφικού υλικού.

  • Χρήση διαδικτύου για επικοινωνία και αναζήτηση πληροφοριών.

  • Συνεργασία με τα στελέχη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.) Φλώρινας.


 

Έτσι οι παλιές ασχολίες του τόπου μας που επιλέξαμε και έγιναν σημερινά επαγγέλματα του Ν. Φλώρινας είναι οι παρακάτω:

  • Παρασκευή Κρασιού και τσίπουρου

  • Παρασκευή Παραδοσιακών Ζυμαρικών

  • Κατασκευή Παραδοσιακών Στολών

  • Παρασκευή Παραδοσιακής Πίτας

Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος έγινε ακόμα πιο εύκολη παρατηρώντας κάποιες περιπτώσεις επαγγελματικής δραστηριοποίησης ανθρώπων μέσα σε γυναικείους συνεταιρισμούς και οικογενειακές επιχειρήσεις, τις οποίες διευθύνουν.

Αυτούς τους ανθρώπους συναντήσαμε, όπου μας μίλησαν για τα κίνητρα, τις ανησυχίες, τις ανάγκες, τις προοπτικές και ό,τι άλλο σχετίζεται με την επαγγελματική και οικογενειακή τους δραστηριότητα.


 

Έτσι επισκεφθήκαμε:

1. Το οινοποιείο Κυρ – Γιάννη, Ιδιοκτησίας Γιάννη Μπουτάρη μεταποίησης των σταφυλιών σε κρασί.

2. Την Οικογενειακή επιχείρηση «Το Σπιτικό» παρασκευής παραδοσιακών ζυμαρικών.

3. Τον Γυναικείο Συνεταιρισμό «Πελαγονία» που φτιάχνει παραδοσιακές στολές και επιπλέον τα μέλη του ασχολούνται με είδη οικιακής χρήσεως, παραδοσιακά, προσαρμοσμένα στη σημερινή ζωή.

4. Την Οικογενειακή επιχείρηση «Αλλοτινά Γεύματα», παρασκευής παραδοσιακής πίτας, σπιτικού φαγητού και εύκολου φαγητού κοινωνικών εκδηλώσεων παρασκευασμένου με σύγχρονο τρόπο.


 

Αυτό με το οποίο ασχοληθήκαμε είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον στις μέρες μας όπου οι αμέτρητοι κίνδυνοι της παγκοσμιοποίησης μας απειλούν. Μετά από την εργασία αυτή, με το πλούσιο πληροφοριακό υλικό που συγκεντρώσαμε πολλά θα αλλάξουν στη διατροφή και στις συνήθειές μας.


 

Νιώσαμε διασώστες της παράδοσης ανιχνεύοντας τα χρονοντούλαπα της γιαγιάς και του παππού, φέρνοντας στην επιφάνεια πράγματα που τείνουν να εκλείψουν, υπάρχουν όμως εξαιτίας κάποιων ανθρώπων, άξιων συγχαρητηρίων οι οποίοι διατηρούν την παράδοση.


 

Όλοι, όσοι μας βοήθησαν στην δουλειά μας αυτή, μίλησαν με πολύ σεβασμό για την αξία της παράδοσης. Αναπόλησαν τα δύσκολα αλλά όμορφα παιδικά τους χρόνια, μίλησαν για τον αγώνα της επιβίωσης κάτι που εμείς σήμερα δεν μπορούμε να αντιληφθούμε λόγω της επάρκειας των αγαθών.

Τέλος, θεωρούμε υποχρέωσή μας, εμείς οι μαθητές της Γ΄ Τάξης του Γυμνασίου Κλεινών Φλώρινας και ο Υπεύθυνος Καθηγητής Στεργίου Θεόδωρος να ευχαριστήσουμε θερμά την Διευθύντριά μας κ. Παπακωνσταντίνου Ουρανία για την αμέριστη υλική και ηθική υποστήριξη στην πραγματοποίηση του προγράμματος και όλους όσους μας βοήθησαν στην υλοποίησή του γιατί χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.

Ιδιαιτέρως θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Σταύρο Πεπελίδη Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού Ν. Φλώρινας και τα στελέχη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.) Φλώρινας για τη βοήθειά τους.